Jag tycker att Kvik är perfekt och Ralph är också ett levande bevis på att det är möjligt. Vi behöver inget mer. Jag tror det är mer som ett sätt att tänka.
Mai Nissen
Kvik Hamburg Altstadt

I dag tar vi en kort paus från vår serie om dansk design för att i stället presentera en annan typ av berättelse. Vi är ett franchisekoncept och vi har mer än 185 butiker i 12 länder, som säljer danska designkök.

Vi har stora expansionsplaner. Det innebär att vi hela tiden rekryterar nya franchisetagare – både för nya etableringar och för att ta över befintliga butiker. I samband med detta har vi pratat med några av våra franchisepartners för att höra deras berättelser. Vi kommer då och då att presentera de här berättelserna i The Sociable Kitchen®-flödet. 

Vi har pratat med Ralph och Mai Nissen som i juli 2021 öppnade vår första butik i Tyskland – Kvik Hamburg Altstadt. Ralph och Mai är ett danskt par som har bott i Tyskland i många år, men som händelsevis växte upp i närheten av den plats i Danmark där Kvik grundades. 

De hade jobbat inom detaljhandeln, men hade ingen erfarenhet av köksbranschen. Vi frågade därför hur de fick höra talas om att Kvik sökte franchisetagare ...

Bara som en kommentar – vi spelade in det här i deras butik i hjärtat av Hamburg. Så om du hör tåg som åker förbi och ljud från en stor pråm som muddrade i kanalen precis utanför fönstret där vi spelade in, ber vi om ursäkt för detta. 

**Observera att texten på den här sidan är en transkription av poddavsnittet.

Allt gick väldigt snabbt

Mai: Du var inne på LinkedIn och tittade.

Julie: LinkedIn? Okej. 

Ralph: Alltså, ibland sker saker och ting lite av en slump. Om du inte letar efter ett kök, så gör du faktiskt inte det, och i dag är det samma sak med kunderna. Om de inte letar efter ett kök ska du inte slösa bort någon marknadsföring på dem. Men det var en ren slump att vi såg detta på LinkedIn, att de letade efter franchisepartners till den tyska marknaden.

Vi visste inte ens att de inte hade några. Så vi började titta på detta, och det var när vi fortfarande höll på i den gamla verksamheten där vi stängde ner och allt. Men vi ser alltid framåt och inte bakåt, så för oss var det också väldigt viktigt att trycka på några knappar och komma igång.

Mai: Och vi hade den rätta känslan. Båda två.

Ralph: Och jag skrev sedan direkt till Kviks VD och frågade. Jag berättade lite om vår historia och varifrån vi kommer, vad vi har gjort och vad vi skulle vilja göra. Och en vecka senare satt vi sedan i Vildbjerg nära Herning i Danmark och träffade folket där. Några månader senare öppnade vi den första butiken i Tyskland. Så det gick väldigt, väldigt snabbt.

Julie: Wow, ja det gick snabbt. Jag insåg nog inte att det gick så snabbt.

Ralph: Faktiskt supersnabbt, eftersom vi träffades i mitten av januari 2021. Men vi hade en superbra känsla, och kände att de också ville ha oss. Sedan signerade vi i april och i juli, mer eller mindre sex månader senare, öppnade vi butiken.

Lyssna på avsnittet på Spotify

Öppna på en ny marknad

Ralph: Så vi gick all in eftersom vi bara var helt fokuserade på det här. Och vid den tidpunkten hade vi inte några jobb. Då hade vi självklart också några bra möjligheter och vi diskuterade också möjligheterna med Kvik. Så profilen var bra för att öppna upp en ny marknad. Men inte för att sälja kök, för det hade vi aldrig gjort tidigare.

Men om man förstår konceptet och är bra på att sälja ett koncept, och inte nödvändigtvis en produkt … Men det är vad vi har gjort under väldigt många år. Så det var helt klart en fördel för oss.

Julie: Vad var det som var så tilltalande med konceptet?

Ralph: Självklart var det dansk design, men också enkelheten. Sättet det är uppbyggt på, det är enkelt och det är också väldigt danskt. Det är faktiskt ganska svårt att skaffa ett snyggt kök i Tyskland om man inte vill betala väldigt mycket pengar. Annars är det mer eller mindre likadant runt om i Tyskland och där vi kommer ifrån – möblerna och köken och allt man köper måste också se bra ut, vilket också är superviktigt för oss. Och självklart får du valuta för pengarna på ett sätt som inte kan jämföras med många av konkurrenterna på den tyska marknaden.

Julie: Men på den tyska marknaden är det ganska trångt och massor av konkurrenter. Är det ett problem?

Ralph: Ja, konkurrensen är hård. Men ska man vara krass ser det nästan likadant ut överallt. Vart man än vänder sig. Annars blir det väldigt dyrt och man har inte det här konceptet som man har i de skandinaviska länderna.

Om man går till en köksstudio eller köksbutik har de normalt 5–6 varumärken. Och då måste man välja. För det sägs inte så tydligt som här hos Kvik, till exempel. Men det är också ett mer normalt sätt att tänka i Danmark. Men det är inte normalt på den tyska marknaden. Så det var också en av de viktigaste sakerna, anledningen till att vi också såg att det fanns en potential.

Julie: Ralph & Mai startade inte bara den första butiken på den tyska marknaden, de såg också en fördel i Kviks sätt att jobba med marknadsföring. Vi gör inte traditionell reklam på tv, radio och stortavlor, vår strategi är enbart digital. Och de kan se effekten på verksamheten. 

Ralph: Det är en av sakerna med att vara först på en marknad, och kraften hos sociala medier som inte används på det sättet av den traditionella köksbranschen i Tyskland.

Julie: Är det på det sättet? Okej.

Ralph: Vi är väldigt bra på det och vi lockar också in många kunder. Tack vare detta kan vi få många mötesbokningar baserat på hur vi framträder på sociala medier, så det är viktigt. Som partner märker vi faktiskt när ni skruvar upp volymen på marknadsföringen. Då kan vi också få in en hel del mötesbokningar. Så det fungerar också. Det går hand i hand. Så vi lägger inte en massa pengar på typisk massmarknadsföring, med busskyltar och annat. Det är också en av de saker vi lärde oss.

Mai: Kunderna kommer också in med sina telefoner och säger: det här såg jag på Instagram. Det är många kunder som gör det, så det fungerar verkligen. Det är också bra.

Julie: Så det är annonserna vi gör och vi har självklart en tysk Facebook-sida där vi lägger upp de nya köken.

Ralph: Men det är framför allt Instagram och Pinterest och alla kampanjer som körs. Men återigen beror det också på läget och var vi befinner oss just nu, alltså att vi sitter i väldigt bra lokaler.

Julie: Ja. Mycket folk, mycket trafik.

Mai: Och vi har också våra kunder. De kommer tillbaka eller de, hur säger man, rekommenderar oss till sina vänner. Så det är också väldigt bra.

Julie: Så att kunderna rekommenderar er till vänner och bekanta har också varit effektivt för er.

Ralph: Det började också ganska snabbt, vilket faktiskt är det finaste med det vi gör, att vi faktiskt får rekommendationer ganska snabbt. Nu får vi den andra och tredje rekommendationen från kunder som handlar från oss, så det har också varit toppen. 

Julie: Det är snabbt eftersom ni har haft öppet lite mer än ett år. Det är fantastiskt.

Ingen tidigare erfarenhet av kök

Julie: Ralph och Mai kommer från en bakgrund inom detaljhandeln. Men de visste ingenting om kök när de började, annat än att de lagade mat i sitt eget kök hemma. Men de kände att konceptet var rätt för dem.

Så då fick ni lära er om kök väldigt snabbt[laughs].

Ralph: Vi lärde oss väldigt snabbt. Absolut. Men återigen, vi lärde oss också att vi är bra på att simma när det gäller att ta på sig flytvästen och sedan är det bara att ta det därifrån. För återigen, Kvik har ett starkt koncept och det gäller även det stöd vi har fått, inte minst eftersom vi är först och inte har så mycket att gå på ... Det handlar fortfarande om detaljhandel, men det är ett helt annat sätt att jobba jämfört med var vi kommer ifrån och det klassiska sättet att jobba inom detaljhandeln.

Julie: Jag menar, ni måste rita ett kök i ett program och ni måste ...

Mai: Ja, men även när vi säljer kläder eller något liknande, kunderna kommer in, vi säljer och sedan går de ut. Förhoppningsvis kommer de tillbaka. Men med köket så säljer man det, och sedan har man också hela processen efteråt. Det blir en större del.

Ralph: Det finns en hel del anslutande punkter, och allt man gör och även det man säljer till kunderna. Men det viktigaste är förtroendet, eftersom man dyker väldigt djupt ner in i deras personliga angelägenheter och det är något som tar lång tid. Man kan ha kunder som är supertydliga med vad de vill ha och då kan man sälja något väldigt snabbt, men å andra sidan kan det också ta väldigt lång tid. Så det är en lång process. Det är varje gång ett projekt, för oavsett hur stort eller litet köket är finns det många saker som man behöver koppla ihop tillsammans.

Julie: När kunderna kommer in, vet de vad ett kök kostar eller vad det hela innebär? Eller måste ni också utbilda dem i att det handlar om ett stort projekt?

Ralph: Absolut. Det varierar väldigt mycket. Det finns en hel del kunder som har köpt kök tidigare, så de vet vad de ska leta efter. Men även där har vi ett annat upplägg hos Kvik jämfört med många konkurrenter, eftersom vi har transparent prissättning. Vi har ett tydligare upplägg. Vi kan inte tillgodose kundens alla önskemål, men vi behöver vara väldigt tydliga med vad vi kan göra och vad vi inte kan göra. 

Lyssna och prenumerera på Spotify

Ralph: Det här är också något som framför allt några av de säljare som vi har som kommer från köksbranschen fick lära sig, att vi inte kan lösa allt som kunderna vill ha eftersom det är så vi jobbar.

Mai: De behövde mer. De behövde lära sig att sälja ett koncept och inte bara kök. 

Julie: Konceptet med Kviks SamtalsKök®, eller vad menar du med konceptet?

Ralph:  Nej, vi menar konceptet att bara sälja ett varumärke, alltså Kvik. Och även när det gäller att förstå hur man tar sig runt våra standarder. Ärligt talat är den enklaste delen att sälja köket, den tunga delen är allt som kommer efteråt för att se till att allt fungerar.

Julie: Man kommer dit och mäter personens rum och deras vägg är lite skev.

Ralph: Och sen är det allt runt omkring och även förväntningarna, det är också något som är superviktigt att anpassa från början tills projektet är klart och kunden är nöjd. För det är också en stor del av det. Är det egentligen helt normalt att man ska kunna välja mellan 150 fronter. Många av de andra studiorna är kanske lite mindre, men alltså jag har 24. Det är allt.

Så vi säger också till kunderna att det du ser är vad du får. Det här är det vi har i butiken och vi har många kunder som kommer in och säger, åh, det här är faktiskt väldigt fint. Och då behöver jag inte ta så många beslut. Och när vi hör kunderna säga, åh, du har faktiskt ingenting som inte är fint. Då har vi gjort några riktigt bra grejer designmässigt, och även sättet vi säljer på.

Julie: Det är ju underbart.

Från juli till juli har vi sålt 320 kök. Det är nästan ett varje dag under ett år.
Ralph Nissen
Ägare, Kvik Hamburg Altstadt

Ralph: Vår studio är inredd så att det bara fokus på köken och på våra produkter, och inte på en massa andra varumärken. Och det vi inte erbjuder. Så det är väldigt bra och det är inte bara en gång jag har hört detta. Jag hör det ganska ofta faktiskt. De är väldigt förtjusta i hur vi sätter upp studion och hur allt är dekorerat, så de får mycket inspiration.

Mai: Men som vi också fick lära oss, att utställningen inte är den normala utställningen för ett kök, men många säger ...

Julie: Hur då? Hur skiljer den sig från de andra utställningarna i Tyskland? Jag har inte varit på så många. 

Mai:  Det är mer som ett normalt kök, eller ett standardkök. Hur ska jag förklara? Det är mer som ett stort rum och det här, om du kommer in, det är mer som vissa människor säger ett New York-loft. Och de får känslan, hur säger man, att de känner sig som hemma. Ja. Så det är också väldigt trevligt att höra. Ja.

Julie: Och man går från det ena köket till det andra. 

Ralph: Ja, just det.

Mai: Det är som ett helt kök. Så stämningen är också ...

Julie: Tar du ofta med dem runt för att visa alla kök och prata om alla kök, eller går de direkt till det de vill ha?

Ralph: Det varierar mycket, i huvudsak går vi igenom allt eftersom det är så konceptet är upplagt, så självklart kan man visa upp en massa saker i de olika köken.

Design är en sak, men en annan sak är också vilken typ av skåp, vilken typ av andra fördelar … Det är mycket som försiggår på insidan av köken.

Julie: Hur många kök har ni sålt under ett år?

Ralph: Sedan vi startade har vi från juli till juli sålt mer än 320 kök.

Julie: Okej. Wow, det är mycket!

Ralph: Det är nästan ett varje dag, under ett år. Och det är verkligen en tämligen hög siffra, det är riktigt imponerande. Så vi har haft fullt upp.

Vi hade en riktigt bra känsla

Julie: 320 kök låter som mycket på ett år. Det verkar som att en Kvik-franchise verkligen var rätt val för Ralph och Mai. Vi bad dem berätta om ögonblicket när de insåg att det var rätt för dem.

Mai: Jag kommer ihåg att Ralph satt och tittade på sin telefon och han sa till mig: Mai, kan du vara snäll och komma och titta på det här? Det här är Kvik och de söker franchisetagare till Tyskland, och inte bara Tyskland utan till Hamburg och i det område där vi ska bo igen. Skulle det kunna vara något? Och jag tänkte, ja. 

Jag tror att Ralph och jag, hur säger man, att vi fick den rätta känslan? Det var i det ögonblicket jag sa att jag har en riktigt bra känsla för det här, utan att veta så mycket om det. Men känslan fanns där, och då gick vi in och kollade på webbplatsen och läste om Kvik. 

Julie: Och det var ett inlägg du såg på LinkedIn, eller var det en annons på LinkedIn?

Ralph: Det var faktiskt Jens-Peter som gjorde ett inlägg eftersom jag redan då hade kontakt med honom av någon annan anledning.

Och ja, jag såg att han letade efter folk. Det var lite märkligt, men tajmingen var faktiskt helt galen, det kanske är fel ord, men du fattar. Vi var bara …

Julie: Det var perfekt för er?

Ralph: Det var perfekt, men också på grund av att vifortfarande var fast i vår gamla verksamhet och allt som pågick där, och det var inte särskilt trevligt kan jag säga. Men vi blickar nu väldigt mycket framåt och inte bakåt, och det var ganska märkligt eftersom vi hade samma känsla av att det här på något sätt var vårt öde. 

Julie: Jag är osäker på hur många franchisetagare vi får genom att personer skriver direkt till VD:n. Men det kanske är fler än jag tror, eller?

Ralph: Alltså jag tänkte okej, varför inte? Och det var han som postade inlägget. Så det var anledningen till att jag inte gick den klassiska, normala vägen. 

Julie: Det är ganska coolt. Det skadar ju inte. Jag måste bryta in igen för att förtydliga att den JP som Ralph pratar om är vår VD Jens-Peter Poulsen. Så Ralph och Mai vände sig direkt till toppen.

Ralph: Ja. Jag skrev genast till JP på LinkedIn och berättade lite om vår historia och vilka vi är och varifrån vi kommer. Och det roliga var att jag direkt kunde se att han faktiskt skrev ett svar tillbaka till mig.

Julie: Han tänkte förmodligen: halleluja!

Ralph: Ja, exakt.  Han skrev tillbaka: ”Kan jag ringa dig i morgon?” En vecka senare satt vi i Vildbjerg, nära Herning i Danmark. Så det gick väldigt fort. Jag tror att vi hittade varandra där och då.

Mai:Och då visste vi också att det var menat att det skulle bli så här.

Lyssna på avsnittet på Spotify

Jobba ihop var en del av det som lockade

Julie: Det är inte alla par som jobbar tillsammans, men Ralph och Mai ha gjort det till ett riktigt partnerskap, så vi var tvungna att fråga hur det är att jobba ihop.

Mai: Det är väldigt trevligt, och jag tror att det också var därför vi valde att ett franchisekoncept igen. Ja, för att vi insåg att vi jobbar väldigt bra ihop, men också att vi är olika på det sättet att vi har våra egna styrkor och, vad man ska säga, olikheter. Så det är väldigt bra. Ja. Jag är väldigt nöjd. Ja. Ja.

Ralph:  Och jag kan bara instämma. Det är ett tufft beslut att göra allt det här, men vi har gjort det och även det vi gjorde tidigare, det var också ett annat franchisekoncept. Vi hade då ett annat partnerskap med franchisegivaren och det knäckte den relationen. Vi visste att vi nu ville ha vår egen verksamhet till 100 procent, men ändå ett starkt koncept eftersom vi vill ha en stark grund att bygga vår verksamhet på. Och det hittade vi definitivt hos Kvik.

Det var en av de punkter där vi sa, okej, de kommer faktiskt att stötta oss.

Julie: Ralph och Mai ville vara säkra på att det var ett ömsesidigt partnerskap där bägge parter verkligen ville jobba tillsammans, och det hittade de definitivt hos Kvik.

Var beredd på att jobba hårt. Nej, men så enkelt är det. Du måste investera en massa timmar. Du måste vara hängiven. Du måste verkligen vilja det här.
Ralph Nissen
Kvik Hamburg Altstadt

Julie: Och innan vi avslutade var vi tvungna att ställa en sista fråga. Vilka råd skulle ni ge till någon som funderar på en Kvik-franchise?

Ralph: Var beredd på att jobba hårt. Nej, men så enkelt är det. Du måste investera en massa timmar. Du måste vara hängiven. Du måste verkligen vilja det här.

Mai: Och att finnas där. 

Ralph: Och att finnas där och du måste också vara en förebild för dig själv. Och använda den organisation omkring Kvik som de vill. Ja, just det. Använda den. Och även, om möjligt, se om du kan besöka några av butikerna. Där vi jobbar just nu. Till exempel, besök oss i Hamburg och jobba här en månad eller två.

Mai: Ja. Innan de startar. 

Julie: Att prova på. Känna efter själv.

Ralph: Och jag vill också säga att det inte är en lätt sak att starta något sånt här, eftersom du verkligen är ... Du måste förlita dig på många olika saker och personer och produkter och ... du måste investera massor av timmar.

Mai: Ja, men du har ett starkt företag och det är verkligen också ett starkt företag bakom dig och även ett väldigt starkt koncept. Så om det är detta du vill så är det också rätt företag. Ja, det är det. 

Julie: Då finns möjligheterna där.

Ralph: Försök att komma in i verksamheterna hos de olika typerna av partners. Försök att komma under huden på företaget, för det är det bästa sättet om du vill få en känsla av det. Det är något som jag skulle göra.

En pratstund med vår Country Manager i Tyskland

Julie: Det ska inte bara vara rätt ur franchisetagarnas perspektiv, det måste också vara rätt person för Kvik. Vi fick möjlighet att prata med Christian Stolte, vår Country Manager i Tyskland, om expansionsplanerna för Tyskland och vad han letar efter hos en franchisetagare.

Christian: Det är fantastiskt eftersom de har alla möjliga olika bakgrunder, de kommer antingen från branschen eller möbelbranschen eller så har de någon form av bakgrund från byggbranschen.

Vi harför närvarande två kandidater som är aktuella. Båda har tidigare jobbat som snickare, så de kan ...

Julie: De vet hur man installerar kök.

Christian: De vet hur man löser det och hur man gör för att få köket att passa. Men de har ingen erfarenhet av försäljning. De andra två som är aktuella för butiker vi öppnar i Bremen och Hannover, kommer bägge två från branschen. Så det är ett brett spektrum av människor, men det viktigaste är en bakgrund inom detaljhandeln och ledarskapserfarenhet och allt sånt. Men från mitt perspektiv och som jag ser det från dagens perspektiv inom företaget, tycker jag att rätt inställning är det viktigaste.

Man kan uppnå det man vill om man verkligen vill och jobbar hårt för det. Om man har rätt inställning. Man kan lära sig det man vill och sedan växa in i det. Och jag tror att vår första franchisetagare i Tyskland är det bästa exemplet någonsin för detta.

De kommer från en helt annan bakgrund, men sätter sig i stolen och börjar sälja kök, blir väldigt engagerade och tar den första butiken till höga nivåer redan från början, och verkligen till helt överraskande nivåer. Så fantastiskt.

Julie:  Den här intervjun gjordes för nästan ett år sedan, och vi har sedan dess öppnat två butiker i Bremen, en ytterligare butik i Hamburg samt i Hannover och Paderborn.

Christian: Tyskland är en stor marknad och har en helt enorm potential med sina 86 miljoner invånare.  Konkurrensen är stor inom köksbranschen, men jag tror att många av dem erbjuder i stort sett samma saker. Det är ett lite mer klassiskt sätt att jobba. Det är det som de alltid har gjort. Det är inte som Kvik, som är en utmanare på en marknad med stor konkurrens. Vi är, tycker jag, väldigt annorlunda och erbjuder något helt annat än resten av konkurrenterna på marknaden.

Julie: Som väldigt annorlunda designmässigt eller ...

Christian: Jag tror att den danska designen definitivt är en av våra kärnkompetenser och ett av våra unika försäljningsargument på marknaden. Dansk design är något de flesta kunder här i Tyskland känner till, och framför allt i norr. Men jag tror det är inne på hela den tyska marknaden. Och ja, dansk design är ett av många unika försäljningsargument.

En annan fråga vi ofta får från många kunder – förvånansvärt många kunder – är den om hållbarhet och av vad och hur våra produkter tillverkas och byggs, och hur de kan återvinnas och vad som återvinns.

Så hela hållbarhetsfrågan är något som verkligen börjar ta plats på marknaden. Jag skulle säga att det kanske går lite långsammare än vad det gör på andra marknader i Europa. Men när det tar fart, tar det verkligen fart och rör sig snabbt. Så det är många kunder som ställer specifika frågor om detta.

Christian: Och för det tredje vill jag nämna att branschen i Tyskland inte är särskilt transparent när det gäller prissättningen och hur man kommunicerar priser till slutkonsumenten som är intresserad av att köpa kök. Så vi ger en väldigt detaljerad offert till kunden där kunden kan se alla komponenter.

Julie: Varje enskild sak som de får.

Lyssna & prenumerera på Spotify

Läget, läget, läget

Julie: Man brukar ofta säga att det viktigaste för en butik är läget, läget, läget. Vi tror att det är sant. Och när vi väl har hittat rätt franchisetagare hjälper vi dem att hitta en bra lokal i ett bra läge. Faktum är att vi sätter igång och letar efter bra lägen redan innan vi hittar franchisetagaren.

Christian: Och sedan måste vi se till att hitta franchisetagaren, och den andra delen av den här processen är att hitta rätt läge, eller hur. Och det rätta läget måste uppfylla en hel del krav. Det måste vara rätt storlek på lokalen.

Det måste vara rätt läge när det gäller omgivningen och var den ligger, och vilka som är våra grannar. Det måste vara rätt läge när det gäller villkoren. Framför allt vill vi absolut ha en supertrevlig och samarbetsvillig hyresvärd, och då är det viktigt för oss att avtalet uppfyller våra förväntningar eller våra behov, och att avtalsvillkoren gör det möjligt för oss att skriva under avtalet. Så det är mycket som ska falla på plats. Så franchisetagare å ena sidan, hyresavtal å andra sidan, och detta måste knytas ihop under den här processen.

Julie: Och franchisetagaren får hjälp med att hitta det rätta läget. Ni och franchisetagaren hjälps åt att tillsammans hitta rätt lokal och läge.

Christian: Det sker samtidigt eller parallellt så snart vi har en tydlig indikation på franchisetagarnätverket på en ort. Vi börjar leta efter möjliga lägen och inleder initiala förhandlingar med hyresvärdarna. Vid en viss tidpunkt kopplar vi sedan ihop franchisetagarkandidaten med hyresvärden och den lokala vi jobbar med, och får dem att få dem att bli en enhet.

Ansök nu

Vi söker för närvarande 16 franchisetagare i Tyskland. Du kan se alla orter på vår webbplats kvik.de. Vi har även franchisemöjligheter i fler länder. Så besök vår webbplats för att läsa mer och se om det finns en möjlighet nära dig.

Om du väljer oss som din franchisepartner så finns vi där för dig i varje steg på vägen. Vi hjälper dig med allt från din affärsplan och att få avtalen på plats, till backoffice-lösningar för din butik. Vårt butiksinredningsteam har ett attraktivt och beprövat koncept för din butik, oavsett storlek, som de snabbt och effektivt bygger upp åt dig. Vår digitala marknadsföring innebär att du har mötesbokningar redan samma dag som din butik öppnar. Du är din egen chef, men du har ett starkt team bakom dig. Låter det intressant för dig? Gå in på vår webbplats och fyll i formuläret redan i dag. Sedan är bollen i rullning. Du hittar en länk till formuläret nedan. 

Tack för att du lyssnade!

Det här avsnittet av The Sociable Kitchen® är producerat av mig, Julie Broberg, och ljudteknikern Magnus Vad. 

Stort tack till alla som medverkat i det här avsnittet – Ralph och Mai Nissen från Kvik Hamburg Altstadt och Christian Stolte, vår Country Manager i Tyskland. 

Inspelningarna gjordes på Kvik Hamburg Altstadt med hjälp av Richard och Christian Lightbody. 

Medverkande i det här avsnittet

Ralph Nissen

Ägare, Kvik Hamburg Altstadt

Mai Nissen

Ägare, Kvik Hamburg Altstadt

Christian Stolte

Country Manager, Tyskland