Fyrtio fantastiska år!

Kök till rätt pris — på bara 8 dagar.

19 maj 1983

Kvik Køkkencenter, en liten fabrik i danska Kibæk, hade öppet hus för första gången. Samma dag levererade man det allra första Kvik-köket till Orla Hansen från Grenå. Orla hade beställt tio kök till en bostadsrättsförening. 

Det nya företagets motto var ”Kök till rätt pris – på bara 8 dagar”.

Kviks grundare Knud Troelsen var inte helt ny i köksbranschen. När han studerade till trä-tekniker vid Teknologiska Institutet i Köpenhamn handlade hans examensarbete om hur man startar en köksfabrik. Efter några år som mindre delägare i ett annat köksföretag startade han eget, tryggt förvissad om att han hade en fantastisk affärsidé. 

Han fick jobba hårt för att övertyga investerare, leverantörer och banken, men till slut lyckades han. Och det tog inte lång tid att övertyga återförsäljarna – de låga priserna och leveranser inom 8 dagar var helt enkelt oemotståndliga. 

 

Vi säljer upplevelser och inte bara kök. Glada och nöjda kunder är vår bästa marknadsföring.

— Knud Troelsen
Kviks grundare

Det är köksglädje vi ska sälja.

1992

De första Kvik-butikerna öppnar i Danmark. Innan dess såldes Kviks kök hos befintliga återförsäljare, ofta sida vid sida med andra köksmärken. 

Med våra egna Kvik-butiker kunde vi börja erbjuda ett koncept, uttryck och upplevelse som var desamma i de olika butikerna. Kviks kökscenter gjorde det möjligt för oss att utvecklas och visa kunderna vad Kvik egentligen handlade om. Som Knud sa: ”Upplevelsen att köpa ett kök ska vara ett nöje och allt börjar i våra butiker”. 

Butiker som byggdes enligt ett master store-koncept var en viktig del av visionen och ett sätt att särskilja vår produkt från andra köksmärken. Knud såg medarbetarna i butiken som den viktigaste faktorn – vänliga, kunniga, intresserade av kunderna och deras drömmar. 

Kviks SamtalsKök®

1998

Kanske har du hört talas om vårt SamtalsKök®. Men visste du att det var vi som utvecklade den här idén redan 1998? Vi ville göra köket till något mer än bara ett praktiskt och undangömt rum i hemmet. Vi ville öppna upp planlösningen och göra köket till den centrala punkten i ditt hem där livet pågår – med allt från måltider och sällskapsspel till läxor och glada skratt.

Konceptet växte och blev ett sätt att skapa kök som matchar det liv vi lever. Sedan dess har vi ägnat oss åt att finslipa funktionen, designen och estetiken. Så nu kan vi erbjuda en mångsidig designkollektion, skåp med mer förvaringsutrymme och möjligheten att få en större bänkskiva i rätt höjd.

Vårt SamtalsKök® ger dig möjlighet att göra köket till det sociala navet i ditt hem.

Vi vill skapa den bästa miljön för dig, där du kan göra alla de saker som behöver göras i din vardag, utan att behöva kompromissa med den tid du tillbringar med dina nära och kära.

— Jens Erik Nielsen
Product & Concept Developer

MANO — oändliga möjligheter

2004

Vår köksdesign Mano introducerades 2004 och har varit en storsäljare sedan dess. Den har gjorts i många olika färger genom åren – glossy white, glossy grey, light wood, sera, mat white och dark grey. De eleganta, klassiska linjerna och oändliga möjligheterna har varit oförändrade under de senaste 25 åren. Mano är genuint tidlös dansk design. 

I dag finns den i färgerna white, dark grey och sera som är en mörk träfanér.

white

120 581:-

Mano genom åren.

Det är viktigt att vi har rätt produkter till rätt pris. Vi vill ha nöjda kunder — oavsett hur mycket hårt arbete som krävs.

— Knud Troelsen
Kviks grundare

Kolla in dagens köksdesign

Designserier