Välkommen till Kvik-konceptet
Tack för att du har valt Kvik. Vi är glada över att få leverera ditt nya kök, ditt nya badrum eller din nya garderob. Kviks filosofi är att ”Alla har rätt till ett häftigt kök”, och den upplevelsen hoppas vi också att du får med det här köpet.
För att du ska få ut så mycket som möjligt av dina Kvik-produkter ber vi dig läsa igenom den här texten noggrant innan du hämtar eller får dina nya Kvik-produkter levererade. Om något är oklart eller inte lever upp till dina förväntningar, är du alltid välkommen att kontakta den Kvik-butik där du har köpt dina varor. Vi vill ge dig bästa möjliga service under hela ditt köp. Därför kommer Kvik Köksexperten att kort förklara de punkter som är viktiga att tänka på när det gäller ditt nya kök, ditt nya badrum eller din nya garderob. Det finns nämligen en rad saker som du som köpare bör vara uppmärksam på.
Huruvida produkterna ska levereras till ditt hem eller hämtas från butikens lager och huruvida du får produkterna omonterade, monterade eller installerade, beror på vad du och Kvik Köksexperten har kommit överens om. Såvida inget annat har överenskommits och framgår av orderbekräftelsen, levereras alla varor omonterade och från lager, dvs. butikens lager.
Om du själv står för montering och installation ska du följa de anvisningar som medföljer produkterna. Kvik erbjuder montering och installation mot extra kostnad. Kvik Köksexperten kan informera dig om priser för montering och installation. Installationen utförs av en certifierad Kvik-montör.
Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss i butiken.
Om inget annat har överenskommits levereras dina Kvik-produkter omonterade.
- Skåpstommar levereras i förpackningar som är märkta med aktuellt stomnummer. Observera att vissa skåptyper är uppdelade i flera kartonger. Bakstycken till högskåp hämtas/levereras separat och oförpackade. På ordersedeln eller i monterings- och installationsanvisningarna finns information om vilka delar/paket som hör till vilka skåptyper.
- Lådor består av följande delar: lådpaket, lådbotten, bakstycke och eventuell reling till höga lådor.
- Socklar, frisidor, hyllor, anpassningar, diverse dekorlister och liknande levereras separat och normalt oförpackade.
Om du vill ha hjälp med montering beställer du detta hos din Kvik-butik.
- Kvik monterar stommar och installerar eventuella utdrag i form av lådor, grytgaller, utdrag för högskåp osv. i skåpen.
- Luckor och lådfronter monteras på skåpen, men justeras inte eftersom detta måste göras efter installationen.
- Handtag och halogenspotar är på grund av transportskäl normalt inte monterade.
- Inbyggnadsskåp till kyl, 90 cm hörnskåp, U825, U826, H200, H500, H508, H512 och H517 levereras omonterade med hänsyn till transporten och tillgängligheten på leveransadressen.
Om du vill ha hjälp med installation beställer du detta hos din Kvik-butik.
- Vi levererar utifrån de önskemål du har angett vid din beställning. Därmed ansvarar du för att de levererade varorna passar till din bostad. Kvik förbehåller sig dock rätten att utföra kontrollmätning efter överenskommelse med dig. Efter att en eventuell kontrollmätning har gjorts får rummets mått inte ändras.
- Kviks montör ska som minimum ha tillgång till bostaden mellan kl. 7.30 och 17.00 under de avtalade installationsdagarna, såvida inget annat har överenskommits. Fasta installationer ska vara färdiga och placerade i förhållande till önskad placering av Kvik-produkterna. Möbler och liknande ska vara borttagna och det ska vara fri passage fram till rummet.
- Montören installerar skåp, bänkskivor, lister och handtag enligt överenskommen placering. Bänkskivorna fogas i skarvarna, men inte mot väggen. Vi rekommenderar att en målare eller murare utför fogarna mot vägg med hänsyn till kommande arbeten i rummet.
- Om en annan bänkskivehöjd än standardhöjden (se nedan) önskas, ska detta avtalas skriftligt med Kvik Köksexperten.
- Sockeln är som standard 12 cm hög. Med en 30 mm bänkskiva ger detta en bänkhöjd på upp till 95 cm. När sockeln anpassas till golvet måste man acceptera en tolerans på +/- 0,5 cm i förhållande till överenskommen bänkskivehöjd.
- Halogenspotar i eller under överskåp monteras, men ansluts inte eftersom detta arbete bör utföras av en auktoriserad elektriker.
- Montören installerar inte vitvaror eftersom detta arbete bör utföras av en auktoriserad elektriker. Montören tar dock upp eventuella hål för häll, och hällen läggs löst i bänkskivan. Fläkt eller fläktkåpa installeras i skåp, på vägg eller i tak (vid takhöjd under 240 cm). Anslutning, inklusive installation av ventilation, ska utföras av en auktoriserad elektriker.
- Infälld diskho monteras, men avlopp ansluts inte. Blandare monteras, men ansluts inte eftersom detta arbete bör utföras av en VVS-installatör.
- Kviks montör tar med sig emballage och plockar ihop efter sig, men utför ingen städning.
- Montören installerar endast produkter som köpts genom Kvik-butiken.
- Dina nya Kvik-produkter ska som utgångspunkt hämtas i butiken på avtalat datum. Om du får förhinder och vill skjuta upp hämtningen eller leveransen ber vi dig meddela oss senast 10 arbetsdagar före det avtalade hämtnings-/leveransdatumet.
- Leveranstider som anges för bänkskivor är endast vägledande. Om Kvik-butiken får kännedom om eventuella förseningar, så informeras du omgående om detta.
- På grund av begränsad lagerkapacitet ska redan paketerade beställningar hämtas på överenskommet hämtningsdatum. Om produkterna hämtas senare än detta, men inom 2 veckor efter avhämtningsdatumet, tar Kvik ut en avgift på 10% av beställningens värde. Om produkterna hämtas mer än 2 veckor efter överenskommet hämtningsdatum, tar Kvik ut en avgift på 20% av beställningens värde.
- De flesta Kvik-butiker erbjuder att mot betalning leverera dina nya Kvik-produkter till din bostad. Om Kvik levererar till din bostadsadress, placeras dina nya Kvik-produkter på lämpligt sätt innanför närmaste ytterdörr.
- Större omonterade leveranser levereras på pall och till en vid beställningen angiven plats.
- Om inget annat har avtalats utgår vi från att det finns minst en person på plats som kan hjälpa chauffören med att bära in stora och tunga saker. Om detta inte är möjligt ska Kvik informeras om det vid beställningen så att vi kan skicka två personer. Detta sker mot en extra kostnad.
- Vid leverans förväntas det finnas körbart underlag hela vägen fram till leveransplatsen.
- Om de överenskommelser som är en förutsättning för punktlig leverans inte respekteras, har Kvik-butiken rätt att köra tillbaka varorna till butiken där de sedan kan hämtas. Extraordinära kostnader som tillkommer i samband med detta kommer att faktureras kunden.
- Byten eller returer av varor samt hämtning av slutsålda varor/restorder ska ske i butiken. Kvik kan dock leverera eller hämta mot betalning. Om du redan har beställt och betalat för leverans kommer saknade produkter att levereras till dig på Kvik-butikens bekostnad.
- Du ombeds kontrollera dina varor vid mottagandet så att eventuella fel, skador eller brister kan åtgärdas omgående.
- Om du mot förmodan upptäcker fel på någon produkt är det viktigt att du så snart som möjligt efter mottagandet uppmärksammar Kvik-butiken på detta.
- När varorna levereras direkt till din adress av ett transportföretag kvitterar du att leveransen är felfri genom att skriva under fraktsedeln. Om du inte är säker på att varan är felfri eller oskadad bör du kontrollera varan innan du kvitterar den. Beskriv skadan på fraktsedeln, t.ex. ”bänkskivan är sprucken”, innan du kvitterar mottagandet och ta gärna en bild av skadan innan varan packas upp. Genom kvitteringen av mottagandet övergår risken för synliga skador på varan från transportföretaget till dig som köpare. Om fraktskadan inte är synlig vid mottagandet uppmanar vi dig att reklamera den inom 7 dagar från det datum du tog emot varan.
- Färger på varuprover och utställningsmodeller utgör endast färgexempel i allmänhet. Därför har Kvik-butiken inget ansvar för eventuella avvikelser, såvida inte den exakt visade färgen är väsentlig och relevant för dig, och Kvik-butiken samtidigt har informerats om detta.
- Massivt trä, faner, granit, stål, terrazzo och komposit är produkter som väsentligt kan skilja sig i färg och struktur i förhållande till visade varuprover och utställningsmodeller.
- Helfärgade stommar, anpassningar, frisidor och socklar (förutom stålsocklar) i Kviks standardsortiment är tillverkade av spånskiva belagd med melamin som i möjligaste mån är färgmässigt anpassad efter färgen hos respektive modell. Det kan därför förekomma mindre färgskillnader i förhållande till fanerade och massiva fronter i samma modell. Dessa skillnader berättigar inte till reklamationer, såvida inte färgskillnaden avviker markant från visade varuprover och utställningsmodeller.
- Kvik-butiken har enligt lag produktansvar i den omfattning som gällande lagstiftning undantagslöst ålägger Kvik-butiken ansvar för sådana skador.
- I de fall där Kvik-butiken är ansvarig för produktskador, men där själva skadan även kan hänföras till fel eller försummelser som du bär ansvar för, ska ansvaret fördelas efter grad av skuld hos respektive part. Kvik-butiken har inget ansvar för direkta förluster, driftförluster, förlorad vinst eller andra indirekta förluster.
- I samband med köp av varor delar du som kund med dig en mängd objektivt nödvändig information med Kvik. En del av denna information kan användas för att identifiera dig/kunden. Kvik behandlar denna information i enlighet med gällande lagar och förordningar, inklusive marknadsföringslagen och dataskyddsförordningen.
- Informationen kan vara, men är inte begränsad till: namn, adress, telefonnummer, e-postadress, erbjudanden, beställningar och/eller eventuella bilder från din bostad. Kvik-butiken använder denna information för att utföra beställningar enligt avtal och för att kunna ge bästa möjliga service.
- Hanteringen där denna information ingår är begränsad till leverans-, garanti-, service- och/eller monteringsförpliktelser.
- Informationen kommer att lagras så länge dessa förpliktelser gentemot dig och övrig lagstiftning gäller och de raderas omedelbart därefter. Övrig lagstiftning kan t.ex. vara bokföringslagen. Andra förpliktelser omfattar bl.a. eventuellt förlängda garantiperioder utöver köplagen.
- Informationen vidarebefordras till underleverantörer, som t.ex. andra tillverkare eller logistikpartners. Dessa partners är bundna till samma villkor som beskrivs i dessa försäljnings- och leveransvillkor. Kontroller och granskningar utförs, som visar att dessa villkor följs kontinuerligt. Information som lämnas ut till underleverantörer kan vara, men är inte begränsad till: namn, adress, telefonnummer, e-postadress och/eller beställningsinformation.
- Informationen delas inte med andra parter än de absolut nödvändiga.
- Vid en eventuell omstrukturering eller delvis försäljning av Kvik-butiken kan information lämnas ut som kan identifiera dig/kunden. Information som lämnas ut kommer att begränsas till den information som objektivt sett är nödvändig för att bibehålla de ursprungliga förpliktelserna. All vidarebefordran kommer endast att ske i enlighet med gällande lagstiftning.
- Du har rätt att invända mot användning av information som kan identifiera dig/kunden, enligt avtalet. Om du underlåter att dela denna objektivt nödvändiga information, ska du vara medveten om att vi kanske inte kan upprätthålla våra förpliktelser, däribland leverans-, garanti-, service- och/eller monteringsförpliktelser.
- Du har rätt att få tillgång till den använda informationen som kan identifiera dig/kunden i samband med avtalet. Du har också rätt att få tillgång till, rätta och radera den information som används om dig/kunden.
- Om du utövar din rätt att få dina uppgifter raderade bör du vara medveten om att Kvik gör reservation för att kunna fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. På samma sätt kommer radering av din information att skära av Kvik från sådan dokumentation som kan vara viktig vid hantering av reklamation och garanti.
- Du har rätt att få den informationen som du själv tillhandahållit i ett strukturerat, allmänt tillämpat och maskinläsbart format.
- Denna rättighet gör det enklare att flytta, kopiera eller överföra information från en IT-miljö till en annan utan hinder. För att skydda dig och din information på bästa sätt så kommer ett autentiseringsförfarande att upprättas för att skydda mot missbruk av denna rätt till dataportabilitet.
Du kan kontakta oss på info@kvik.dk
- Kvik lämnar garanti på de flesta trävaror och rörliga delar. Vi hänvisar till den garantifolder du fick när du köpte dina Kvik-produkter.
- Härutöver kan det förekomma särskilda garantier från leverantörer av vitvaror m.m. Vi uppmanar dig därför att spara din faktura och eventuella särskilda garantibevis som medföljer produkten.
- Vid korrekt reklamation avseende försening eller brister har Kvik-butiken rätt att inom rimlig tid antingen efterleverera, åtgärda felet eller omleverera varan eller varorna.
- Skulle din produkt mot förmodan uppvisa ett fel, ombeds du att snarast möjligt kontakta butiken som då kommer att göra allt för att åtgärda detta. Därför får reparationsåtgärder eller annan bearbetning av produkten inte utföras utan att Kvik-butiken först lämnat sitt godkännande. Om detta ändå sker, görs det utförda arbetet på egen risk och till egen kostnad.
- Om felet eller förseningen är väsentlig har du rätt att häva köpet. Vid delleveranser har du dock endast rätt att häva den del av köpet som är väsentligt försenad eller bristfällig.
- Kvik-butiken har inget ansvar för följdskador, inklusive men ej begränsat till förluster, driftförluster, tidsförluster, förlorad intjäning, dagsböter samt ökade kostnader för hyra eller transport.
- Observera att du vid brister eller förseningar har en förlustbegränsningsplikt.
- Kvik-butiken har inget ansvar i de fall där de medföljande anvisningarna till Kvik-produkterna inte har följts eller där arbetet generellt inte har utförts på ett fackmannamässigt sätt.
- Skador som uppstått på grund av förvaring, montering och installation i lokaler med fukt och kraftiga temperaturväxlingar godkänns inte.
Om felfri eller punktlig leverans förhindras eller försenas på grund av händelser utanför Kviks kontroll, inklusive men ej begränsat till arbetsmarknadskonflikter, blockader, väderleksförhållanden, driftsstörningar, transportsvårigheter eller andra händelser som beror på tredje man, epidemi och pandemi, karantän och andra order från offentliga myndigheter osv., kan Kvik utan ansvar skjuta upp leveransen genom att snarast möjligt meddela dig detta.
Kvik vill att varje köp av Kvik-produkter ska vara en positiv upplevelse och att vår slogan ”Alla har rätt till ett häftigt kök” efterlevs. Om så inte skulle vara fallet vill vi att du kontaktar den Kvik-butik där du har köpt dina varor så att vi så snabbt som möjligt kan åtgärda problemen så att du blir helt nöjd.
- Om du har ångrat dig eller mätt fel kan du vända dig till butiken inom 14 dagar efter leveransdatumet och returnera eller byta ut alla standardprodukter (stommar, luckor och inredningsdelar) i obrutna förpackningar. Ta med ditt kvitto och de produkter som du vill byta eller returnera.
- Utgående produkter, måttbeställda produkter (bl.a. bänkskivor och garderober med skjutdörrar m.m.) samt utställningsmodeller byts eller återbetalas inte. Övriga produkter som inte omfattas av ovanstående kan returneras mot en avgift på 20% av priset.
- Kvik byter eller återbetalar INTE monterade eller installerade produkter, inklusive luckor som haft monterade gångjärn och handtag.
- Byten eller returer av varor, inklusive skadade varor, ska göras i butiken.
- Alla produkter betalas 100% före leverans.
- Om du, i motsats till normal procedur, hämtar eller tar emot leverans av produkter som du ännu inte har betalat, har Kvik-butiken äganderätt till varorna tills hela köpesumman är betald (äganderättsförbehåll).
- Om betalning av en leverans inte sker i tid har butiken rätt att innehålla ytterligare leveranser till dig, även om leveranserna inte har något samband med varandra.
- Vid betalning efter sista betalningsdatum tillkommer dröjsmålsränta på det förfallna beloppet, inklusive moms, i enlighet med bestämmelserna i räntelagen, såvida ingen annan räntesats har överenskommits. Upplupen dröjsmålsränta ska betalas omgående.