Kvik Privacy Policy
Policyn är en del av Kviks samlade dokumentation om efterlevnad av dataskydd.
I dataskyddspolicyn förklaras hur Kvik samlar in och behandlar personuppgifter som du delar när du besöker vår webbplats och använder Kviks olika tjänster.
Kviks franchising-företag, som inte styrs eller ägs av Kvik, liksom Kviks driftsbolag och intressebolag tillämpar också denna policy fullt ut som om den vore deras egen. Alla formuleringar, rättigheter och skyldigheter häri gäller som minimikrav.
Kvik är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in via webbplatserna och tjänsterna som tillhör Kvik, såvida inget annat anges. Kviks behandling av personuppgifter uppfyller de gällande kraven vid varje given tidpunkt, däribland säkerhetskrav till följd av bestämmelserna kring dataskydd.
Kvik behandlar en viss mängd personuppgifter om dig och andra användare av Kviks webbplats. Kvik är väldigt noggranna med att behandla dina personuppgifter på ett konfidentiellt och säkert sätt.
Den främsta anledningen till att vi behandlar dina uppgifter är att vi ska kunna svara på dina frågor eller fullgöra ett avtal som du har ingått med Kvik. Anledningen kan också vara att det ligger i vårt berättigade intresse i enlighet med dataskyddsförordningen. Det betyder att behandlingen av dina personuppgifter är av avgörande vikt för oss för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter som företag. Vi behandlar dessutom dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Som standard behandlar Kvik enbart vanliga personuppgifter, såsom beställningsnummer, namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Känsliga personuppgifter brukar bara samlas in baserat på antingen samtycke eller om vi måste det för att utöva eller fastställa ett rättsligt anspråk.
Kvik lagrar dina personuppgifter i syfte att ingå en transaktion baserad på en beställning, ett erbjudande eller leverans av någon av Kviks produkter:
När du besöker vår webbplats sparar vi dina personuppgifter för korsmarknadsföring och korskampanjer samt för att sälja produkter och tjänster i samband med våra olika produkter och tjänster.
När du begär en offert eller gör en beställning från Kvik sparar vi dina personuppgifter i syfte att fullgöra din beställning i samband med våra olika produkter och tjänster.
När du bokar ett möte om ett kök, badrum eller garderobslösning från Kvik sparar vi de personuppgifter du lämnar i vårt bokningsformulär. Detta utgör vår rättsliga grund för behandling och lagring av dina personuppgifter.
När du prenumererar på Kviks nyhetsbrev måste Kvik spara de personuppgifter du lämnar i vårt prenumerationsformulär. Detta utgör vår rättsliga grund för behandling och lagring av dina personuppgiftertill dess att du återkallar ditt samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke när som helst genom att trycka på “avbryt prenumerationen” längst ned i våra nyhetsbrev som du får via mejl.
När du skickar en invändning till något av Kviks franchising-företag eller en Kvik-butik måste Kvik spara de personuppgifter du lämnar för att behandla din förfrågan. Detta utgör vår rättsliga grund för behandling och lagring av dina personuppgifter.
När du kontaktar oss avseende köp av produkter och tjänster måste Kvik spara dina personuppgifter med tanke på utveckling, tillverkning, försäljning, marknadsföring och underhåll av produkter och tjänster i samband med Kviks kök, badrum och garderober som du vill köpa, oavsett om det är online eller i en Kvik-butik.
När du skickar en förfrågan via e-post, på vår webbplats och/eller någon av våra sociala mediekanaler, får vi vissa uppgifter om dig. Om du till exempel kontaktar Kvik på Facebook får vi, via Facebook, information om dig, såsom ditt namn och en bild. Vilken information vi får beror emellertid på dina sekretessinställningar på Facebook.
När du kontaktar oss via vårt kontaktformulär sparar vi också dina personuppgifter, däribland namn, e-postadress, telefonnummer, postnummer och ort samt syftet med förfrågan.
Samma sak gäller när du använder Kvik Chat på vår webbplats. Vi hänvisar till de separata villkoren för Kvik Chat, som kommer att visas för dig när du inleder din första chatt med oss.
När du kontaktar oss via telefon samlar vi, om det behövs, in ditt namn och syftet med din förfrågan. Det gör vi för att kunna följa upp din förfrågan och dokumentera vilka frågor Kvik får. Observera därför att vi lagrar tillhörande information som du ger oss via telefon i Kviks system. Kviks policy om radering
Kvik rekommenderar att du inte skickar oss onödiga, känsliga eller konfidentiella personuppgifter om dig via Facebook, LinkedIn eller webbplatsen. Dina uppgifter är konfidentiella och det är bara relevanta anställda och avdelningar som har åtkomst till dem. Dessutom skyddas åtkomsten till våra system av en separat och individuell kod.
När du anmäler dig till Kviks nyhetsbrev tillåter du att Kvik skickar dig marknadsföringsmejl och -meddelanden via sociala medier, internet och andra digitala kanaler.
Kvik kan behandla och spara dina personuppgifter samt din aktivitet för att kunna koppla sådana uppgifter till annan information som Kvik redan har eller får från andra parter, t.ex. cookies.
Du kan alltid återkalla ditt samtycke via mejl info@kvik.com eller via länken för att avbryta prenumerationen i nyhetsbreven.
1. När Kvik uppdaterar system, produkter eller kommunikationskanaler kommer Kvik att använda ditt samtycke för att informera dig om detta och ger dig möjlighet att på nytt överväga ditt samtycke.
2. När du registrerar dig eller anmäler dig till nyhetsbrevet på Kviks webbplats tillåter du Kvik att behandla och spara den angivna informationen i enlighet med ovanstående samtyckesvillkor.
Du kan alltid kontakta Kvik om du har frågor i allmänhet eller vill begära åtkomst till dina personuppgifter eller annan information om dig.
Du kan alltid be oss att radera dina personuppgifter genom att kontakta Kvik på info@kvik.com.
Kvik går regelbundet igenom de registrerade personuppgifterna och raderar sådana som inte längre är relevanta att behandla.
Vi raderar dina personuppgifter när vi inte längre behöver behandla eller lagra dem för att kunna uppfylla ett eller flera av de ändamål som beskrivs ovan. Vi kan emellertid behandla och spara dina uppgifter under en längre period om vi måste göra det enligt lag.
Dataskyddslagstiftningen innehåller inga regler för när personuppgifter måste raderas. Det är något som måste beslutas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig i varje enskilt fall. När vi bedömer detta lägger vi särskilt stor vikt vid om huruvida fortsatt lagring av personuppgifterna tjänar något affärsändamål.
Som standard sparar Kvik alla sina kunders personuppgifter under den period som anges i garantin för den eller de av Kviks produkter som har köpts. För vissa enskilda kunder har Kvik en längre lagringsperiod, men i sådana fall blir du meddelad separat. Vi raderar dock inte personuppgifter om uppgifterna krävs för att upprätta eller försvara ett rättsligt anspråk, t.ex. om det uppstår en tvist eller till följd av olösta ekonomiska förehavanden mellan dig och Kvik, vilket betyder att Kvik kanske måste spara personuppgifterna längre än i 10 år från slutet av er kundrelation.
Kvik sparar dina personuppgifter för att dokumentera kundrelationen om det skulle uppstå en tvist i samband med den tjänst/produkt som Kvik har tillhandahållit.
Kvik ser till att dina personuppgifter hålls konfidentiella och har även infört tekniska och organisationsmässiga säkerhetsåtgärder i syfte att skydda dina personuppgifter från oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust eller försämring, liksom från att dina personuppgifter ska röjas, användas på ett felaktigt sätt eller behandlas av obehöriga personer, i strid mot dataskyddsbestämmelserna.
Alla berörda anställda på Kvik ser noggrant till att de endast behandlar de uppgifter som behövs för det avsedda ändamålet, och personuppgifter behandlas bara av en tredje part om det finns en separat och faktisk grund för det.
Förutom att Kvik får tillgång till dina personuppgifter ger Kvik också personuppgiftsbiträden åtkomst till dem. Dessa kan bl.a. vara serverleverantörer och andra IT-leverantörer.
Lagringen av eller upprättandet av åtkomst till data på personuppgiftsbiträdets anläggning är föremål för särskilda regler, och personuppgiftsbiträdesavtal har undertecknats med alla personuppgiftsbiträden som, bland annat, måste garantera en lämplig säkerhetsnivå, som omfattar att obehöriga personer inte ska kunna komma åt dina uppgifter.
Upprättandet av åtkomst till dina uppgifter ges därför endast till personuppgiftsbiträden som tillhandahåller en teknisk tjänst eller systemtjänst som har stöd för drift och felsökning inom det ramverk som har fastställts av Kvik.
1. I enlighet med fullgörandet av ett avtal mellan Kvik och dess partner behandlar Kvik dina personuppgifter i utvecklings-, produktions-, försäljnings-, marknadsförings- och underhållssyfte med avseende på våra produkter inom kök, badrum och garderob.
2. Kvik anlitar utomstående leverantörer för att behandla de personuppgifter som du har lämnat på vår webbplats och andra webbtjänster.
3. Kvik anlitar utomstående IT-leverantörer, däribland personuppgiftsbiträden, i samband med drifts- och IT-säkerhetsrelaterade uppgifter (t.ex. backup, webbplatsvärdtjänster osv.), som behandlar dina personuppgifter för vår räkning, efter det att Kvik har undertecknat ett personuppgiftsbiträdesavtal (ett skriftligt avtal som garanterar att personuppgifterna lagras och/eller behandlas enligt de rättsliga bestämmelser som framgår av dataskyddsförordningen, GDPR).
4. Kvik anlitar utomstående företag för utveckling, marknadsföring och försäljningsrelaterade avdelningar som behandlar dina uppgifter för vår räkning – men först efter att de har undertecknat ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Dina personuppgifter kommer att inte att lämnas ut till utomstående parter utan ditt tillstånd, förutom i de fall som beskrivs ovan. Vi säljer aldrig data för affärsmässiga ändamål. Kvik lämnar endast ut personuppgifter när det finns en rättslig grund för det.
Under vissa omständigheter och i enlighet med lagen kan det vara nödvändigt att lämna ut personuppgifter till vissa myndigheter. Vi har också rätt att lämna ut dina personuppgifter för att kunna upprätta, utöva eller försvara våra lagliga rättigheter.
Om du tänker lämna ut personuppgifter om andra personer än dig själv rekommenderar Kvik att du meddelar dessa personer om att uppgifterna behöver lämnas ut och överföras och be om deras godkännande.
Du har ett antal rättigheter med anledning av att Kvik behandlar dina personuppgifter. Du kan läsa mer om det här nedan, men du är också alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor. Kvik strävar efter att besvara dina frågor så snart som möjligt och senast inom 30 dagar. Om vi inte kan tillmötesgå din begäran i enlighet med nedanstående punkter kan du lämna in ett klagomål till den danska dataskyddsmyndigheten.
1. Rätt till åtkomst till dina egna personuppgifter
Du har rätt att få kännedom om vilka personuppgifter vi har om dig, vad syftet är, hur vi fick tag på informationen, hur länge vi sparar den och till vem vi kan komma att lämna ut den. Du kan begära åtkomst till dessa uppgifter när som helst, och du behöver inte uppge något särskilt skäl.
2. Rätt att ändra felaktiga personuppgifter
Om Kvik behandlar felaktiga eller vilseledande personuppgifter om dig har du rätt att begära att vi ändrar uppgifterna. När vi får en sådan begäran ser vi till att dina uppgifter ändras eller tas bort.
3. Rätt att ta bort personuppgifter
I vissa fall är vi tvungna att ta bort dina personuppgifter i förtid i förhållande till när vi brukar ta bort dem. Det gäller om vi inte längre har något faktiskt syfte för att behandla personuppgifterna, om ett samtycke återkallas, om personuppgifterna har behandlats olagligen, om de måste tas bort för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller om du har invänt mot att de ska behandlas. Vi har tagit hänsyn till dessa rättigheter när vi har utformat företagets riktlinjer för radering.
4. Rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter
I vissa fall har du rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas. Om vi tar emot en sådan invändning från dig bedömer vi om vi ska begränsa behandlingen av personuppgifterna tills vi har kontrollerat om våra berättigade intressen har företräde framför kundens intressen.
5. Dataportabilitet
I vissa fall har du rätt att få tillgång till dina personuppgifter i ett allmänt använt och maskinläsbart format så att du kan överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig. Om det är tekniskt möjligt kan vi på din begäran också överföra informationen direkt till den nya personuppgiftsansvarige.
6. Återkallande av samtycke
Om du har gett ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter kan du alltid återkalla det. Vi avbryter då behandlingen av personuppgifterna som samtycket gäller om det inte finns någon annan rättslig grund till att fortsätta att behandla dina personuppgifter.
7. Vägledning för klagomål till den danska dataskyddsmyndigheten
Vi rekommenderar att du kontaktar oss om du har några invändningar mot behandlingen av dina personuppgifter. Du har emellertid alltid rätt att klaga över hur vi behandlar och lagrar dina personuppgifter till den danska dataskyddsmyndigheten. Du hittar kontaktuppgifterna till den danska dataskyddsmyndigheten på datatilsynet.dk.