Det sägs att man aldrig är bättre än sitt senaste kök. Så man måste alltid vara fokuserad och på topp. Annars tror jag man tappar det.

— Thijs Kaptein — Kvik Heerhugowaard + Kvik Hoorn

Vi är tillbaka med ett nytt avsnitt med en intervju med en av våra oberoende franchisetagare.  Vi söker just nu inte mindre än 65 nya franchisetagare – både för nya butiksetableringar och för att ta över befintliga butiker. På vår webbplats hittar du alltid den senaste informationen om våra tillgängliga möjligheter. I våra avsnittsanteckningar hittar du en länk. 

Du behöver inte nödvändigtvis ha en bakgrund i köksbranschen för att ansöka, något du kommer att höra mer om i det här samtalet med bröderna Thijs och Lex Kaptein. De öppnade Kvik Heerhugowaard i Nederländerna 2018 och deras butik utsågs till Årets butik redan vid vårt årsmöte 2022. Framgången har fortsatt och de öppnade sin andra butik, Kvik Hoorn, i november 2023. 

Men vi ska få höra deras berättelse som jag kallar ”Säg ja till köket”, och du kommer att förstå varför om en liten stund ... 

 

Observera att texten på den här sidan är en transkription av poddavsnittet.

Bröder med en dröm om att jobba ihop

Thijs: Jag heter Thijs Kaptein. Nu 42 år gammal och bor 20 minuter ifrån Heerhugowaard. Jag är inte gift men sambo med tre barn. Och jag jobbar tillsammans med min bror.

Lex: Ja. Jag heter Lex Kaptein. Jag har också en flickvän med två barn. En pojke och en flicka. Vi bor i samma stad i närbelägna Heerhugowaard. Och ja. Det här är det vi gör.

Julie: And have you guys always worked together?

Lex: Nej. Vi bodde tillsammans. [laughter]

Julie: Ni bodde tillsammans när ni växte upp, eller hur? Ja. Självklart. Men …

Thijs: Ja. Vi är bröder, och kanske är det bra att nämna att vi var tre bröder hemma. Jag är mellanbrodern och Lex är den yngsta.

Lex: Den yngsta.

Thijs: Och vi har alltid haft en gemensam dröm om att vi en gång i tiden skulle kunna jobba tillsammans. Men vi är väldigt olika tycker jag. Han är mer händig och jag är den ohändige killen. [laughter] Så det är …

Julie: Är det en bra arbetsfördelning här i Kvik-butiken?

Thijs: Det funkar. Vi ser det i Maze.

Julie: Och vad är Maze?

Thijs: Där ser man lojaliteten från kunderna. Vem som sålde det nya köket.

Och jag tycker det är väldigt stabilt. Vi är väldigt stabila eftersom jag alltid finns här, för att hålla ett öga på butiken, för att planera och så vidare. Och Lex jobbar mot kunderna och när något är fel kan han åtgärda det, och han är väldigt social. Vi säger alltid att kunden behöver uppmärksamhet. När han kommer dit säger han: ta en kopp kaffe och titta på köket. Åh vilket fint kök, bla bla bla. Den här lådan är inte bra. Jag ska fixa den. Då får kunden uppmärksamhet och sedan har man lojala ambassadörer, tror jag. 

Julie: Maze är det kundnöjdhetsverktyg vi använder hos Kvik. Varje kund får möjlighet att fylla i det när deras projekt är klart. Alla våra butiker mäts utifrån deras Maze-poäng. Kvik Heerhugowaard har en väldigt hög Maze-poäng och de jobbar hårt för att uppnå den. Men vi ska nu återgå till vårt samtal med Thijs och Lex.

Säg ”ja” till köket!

Thijs: Vi jobbade inte ihop i början. Vi har alltid haft en dröm om att jobba tillsammans och jag tror att Kvik lyckats få ihop det. 

Julie: But what did you do before you decided to work together and have a Kvik franchise?

Lex: Jag jobbade som snickare på ett byggföretag i ungefär 18 år. Så …

Julie: Installerade du kök när du jobbade i byggföretaget?

Lex: Nej. Inte många. Bara alla typer av snickarjobb. Att fixa saker.

Thijs: Fixa saker i Amsterdam. Men det är också bra att säga att du gjorde lägenheter, om två veckor flyttar hyresgästen ut. På två veckor var du tvungen att göra en helt ny …

Julie: Åh, totalrenovera för nästa person som ska flytta in. Åh, okej. Så det var det du gjorde innan. Och Thijs, vad gjorde du? [laughter]

Thijs: Jag jobbade som agent för bröllops- och aftonklänningar, och var mellanhanden mellan designern och butikerna i Nederländerna. Så jag distribuerade brudklänningarna.

Julie: Så du åkte för att övertyga butiken om att de behövde dessa plagg.

Thijs: Ja. Det stämmer. Att ha i deras butik.

Julie: Egentligen tänker jag att det inte skiljer så mycket från att övertyga någon om att de vill ha den här köksserien, eller hur?

Thijs: Och därför tror jag att även franchise är något liknande eftersom vi säljer … Kviks design. Så … just det.

Julie: Så det är som att … Det är som att säga ja till köket. Åh alltså, jag väntade på att få säga det. 

[laughter]

Gillade Kviks upplägg

Thijs: Samma sak när vi kom till frågan om hur vi påbörjade det här äventyret.

Julie: Så, berätta om det.

Thijs: Jag var i en Kvik-butik och vi hade precis köpt ett nytt hus och vi behövde ett eget kök, så jag sa åt min fru, nu åker vi. Vi åkte till Kvik för att titta, och vi var i butiken och jag sa wow, det här är första gången någon pratar normalt med mig. Inte som en, ja.

Julie: Vad menar du med att prata normalt? Att inte vara en påträngande säljare. Är det vad du menar med det, eller vad menar du?

Thijs: Nej. Han försökte först sälja in Kvik-konceptet. Idén. Det här är alltså Tinta. Det här är Mano och det här är färgerna vi har. Och gå gärna en runda och titta på det ni ser och om ni gillar det kan vi boka en tid för ett möte. Jag tittade på min fru. Jag sa att det här är första gången någon berättar för mig hur Kvik jobbar, och inte knuffar in mig i ett kök. Och jag gillade den danska designen och jag gillade alla raka linjer. Så jag var i butiken och sa till min fru: jag ska köpa ett Kvik-kök eftersom jag gillar det. Och sedan satt jag i bilen och sökte på internet. Jag sa: oj, de letar efter en franchisekille i Heerhugowaard. Så jag sa: okej, vi gör det. Så jag satte mig bilen och jag skrev in mina uppgifter, och nästa vecka satt jag i ett möte och då sa jag: Lex, vill du vara med? Han sa ja. Okej, vi gör det. 

Julie: Så ni bestämde er väldigt snabbt.

Thijs: Väldigt snabbt.

Julie: Men det är ju också ganska otroligt att det var för att du besökte en butik och gillade stämningen i butiken.

Thijs: Och min fru sa: är du tokig? Du ska inte ha någon köksbutik. Är du tokig? Du har aldrig sålt ett kök. [laughter] Inga problem.

Julie: Så hur lång tid tog det från den dagen du fyllde i formuläret till att ni faktiskt öppnade butiken?

Lex: 12–13 månader.

Thijs: Ett år.

Julie: Gjorde det? Och vad var det som tog så lång tid? 

Thijs: Först måste man åka till Kvik för att …

Julie: Till Danmark?

Thijs: För att skriva under, för att titta. Sedan gör man en affärsplan. Då måste man ha finansieringen klar. Lokalen måste finnas på plats. Och …

Julie: Så, att hitta en lokal, hade de någon idé om en lokal eller ...

Thijs: Nej. De hjälpte oss. Vi fick väldigt bra hjälp och även väldigt bra hjälp med finansieringen. Vi gjorde tillsammans upp en affärsplan för finansieringen. Och så öppnade vi den 23 november 2018.

Julie: Men ni var den bästa Kvik- butiken redan 2021, eller hur?

Thijs: Ja. Det stämmer.

Julie: För ni utsågs till Årets franchise.

Thijs: Ja. Vi är väldigt stolta över det.

Julie: Det är ganska otroligt. Jag menar, hur kunde ni klara det så snabbt?

Lex: Jobba hårt. [laughter] Var smart.

Julie:  Riktigt hårt arbete. Ja.

Jag tror att alla aspekter måste finnas på plats. Om kunderna kommer in i butiken måste de ha en bra känsla.

— Thijs Kaptein

Bra service är grunden för allt

Julie: Bröderna är väldigt fokuserade på att ge bra service – de ser det som kärnan i deras framgång. 

Thijs: Ja, men jag tror också det är visionen vi har eftersom allt har sin grund i bra service, eller hur? Som vi sa tidigare behöver kunden uppmärksamhet och om du ger denna uppmärksamhet och de ringer oss och säger att fronten inte är rätt eller vad som helst …

Julie: Eller så har den en repa eller så. Saker kan hända.

Thijs: Köp en ny front, montera den och sedan åker Lex dit. Drick en kopp kaffe. Vilket fint kök. Du måste göra det. Så jag tror att servicen måste vara hög. Det är …

Julie: Folk måste känna att du bryr dig om deras kök och deras …

Thijs: Det stämmer.

Lex: Och sedan kommer folk att berätta om detför vänner och bekanta.

Julie: De har fest och då får alla se deras snygga kök. 

Thijs: Jag tror att alla aspekter måste finnas på plats. Om kunderna kommer in i butiken måste de ha en bra känsla. Alltså, man måste säga hej, hur mår du. Kan jag hjälpa dig? Så säljaren måste vara bra. Sedan måste allt beställas korrekt, så hela processen måste vara okej.

Julie: Jag tror att mätningen förmodligen är en viktig del.  Åker du iväg och mäter, Lex, eller har du ett team som gör det?

Lex: Nej. Jag gör det själv.

Thijs: Och jag tror man måste göra uppoffringar, för om man öppnar en Kvik-butik räcker det inte att jobba 30 timmar i veckan.

Julie: Nej. Så du jobbar hårt. Du är …

Thijs: Så du gör det eller så gör du det inte. Gör du det inte så …

Julie: Så du måste vara engagerad till 110 procent.

Thijs: Alltid. Alltid engagerad.

Julie: Så ni jobbar hela tiden. [laughter]

Thijs: Det sägs att man aldrig är bättre än sitt senaste kök. Så man måste alltid vara fokuserad och på topp. Annars tror jag man tappar det.

Julie: Så hur många kök sålde ni förra året? Vad krävs för att vara på topp? Och hos Kvik, hur många kök blir det på ett år? På ett ungefär.

Thijs: Jag tror att vi på en vecka gör runt 8–9 kök som ska installeras.

Julie: Okej. Du installerar 8 eller 9 kök varje vecka.

Thijs: Det stämmer. Och vi hoppas att göra 8–9 även i år. Men för att bli årets franchise handlar det inte bara om att sälja.

Julie: Eller? Vad är det mer som krävs?

Thijs: Som Lex berättade är Maze väldigt viktigt.

Julie: Ah, det är sant. Det finns, det är fem faktorer. Är det fem saker som är …

Thijs: Det stämmer. Fem faktorer. Ja. Maze är väldigt viktigt. Det visar vår kundlojalitet. Jag tycker det här är det viktigaste. Orderingång. Företagets finansiella hälsa. Great Place to Work …

Julie: Just det. Det gör vi. Vi är en del av Great Place to Work. Det är en medarbetarundersökning, eller hur?

Thijs:  Och då har vi … det är allt, tror jag. Orderingången är inte viktigast. Man måste också bygga kundlojaliteten. Ambassadörerna, kallar man det. Man måste bygga ambassadörer.

Julie: Franchise of the Year is awarded yearly at our annual meeting and as we discussed, it’s determined by a number of factors - not only how many kitchens the team sells, but also their customer satisfaction score, the financial health of their business, employee satisfaction, which we measure in a yearly survey through the organisation Great Place to Work. It’s not just the store that sells the most - but an overall positive picture of the business.

Ett ärligt och tydligt sätt att jobba

Julie: Nöjda kunder börjar med hur man behandlar dem när de kliver in genom dörren. Bröderna tror på ett ärligt och tydligt sätt att jobba.

Thijs: Det är därför du måste berätta för kunderna när de kommer in i din butik. Du måste berätta vad och varför, vad du är. Vi är dansk design. Vi har större skåp.  Så du måste förklara Kviks vision och sedan kan du gå vidare. Om de vill ha ett blått kök …

Julie: Eller ett rött eller så, det kan vi inte erbjuda.

Thijs: Nej. Då tar man inte fram någon offert. Försöker.

Julie: Händer det att du avvisar folk? Säger: jag tror inte vi kan hjälpa dig?

Thijs: Ja. Det gör vi. Ganska ofta. Ja. Om man inte matchar kan man inte hitta en lösning. Men om de vill ha ett blått kök, vad är det då för mening att ta fram en offert? Eller ibland mätningen? Vi kan inte göra allt och vi erbjuder standardmått. Vi har standardhöjd. Standardhöjd, djup och så vidare och om någon vill ha specialgrejer måste man som säljare säga nej, det har vi inte. Och jag tycker att nej är ett bra svar. Håll det tydligt. Håll det transparent. Och då kan man göra det. Och om någon går därifrån är det också okej. Så är det bara.

Julie: När vi träffades förra året hade vi inget blått kök, men det har vi nu. Så nu behöver de inte längre avvisa någon, eftersom de nu kan välja Bordo blue. Det krävs dock mod för att avvisa en potentiell kund. 

Men alla är inte Kvik-kunder. Vi kan inte hjälpa alla. Men jag tror att vi säljer till normala killar och tjejer.

— Thijs Kaptein

Thijs: Ja. Men om man alltid säger ja, och det är klart att vi kan göra mycket, men om man går utanför Kvik-sortimentet så blir det något annat. Då blir det mycket jobb och det är inte lönsamt, och då är det ingen mening. Det är okej. De får gå till en annan. Det är perfekt.

Julie: Någon annan kommer in och vill ha standardmåtten. 

Thijs: Ja. Självklart. Men alla är inte Kvik-kunder. Vi kan inte hjälpa alla. Det är också …

Julie: Så hur ser den idealiska Kvik-kunden ut? Vad gör de …

Thijs: Jag tror att det är en … ung person. Vi säljer mycket till, vad är idealet?

Julie:  Hänger det ihop med det ni sa i början, om demografin i området? Är det människor som är jordnära och …

Thijs: Jordnära. Hållbarhet. Man kan se det på kläderna. Hur säger man. Mer moderiktigt. De är intresserade av heminredning, tror jag. Men alltså, ja. Det varierar. Ja.

Lex: Svårt att säga. Det finns massor av människor som vill köpa ett Kvik-kök. Så någon har 6 000 euro, vi säljer för 6. Och någon har 30 000 euro, vi säljer för 30.

Julie: Så att de kan få ett kök som matchar deras budget.

Thijs: Det stämmer. Men jag tror att vi säljer till normala killar och tjejer. 

 

Det är en destination

Julie: Många av Kviks butiker ligger i industriområden, nära andra köksbutiker. Heerhugowaard-butiken gör det inte och jag frågade dem om detta. Men det verkar inte vara något problem för deras verksamhet. 

Jag frågade dock om folk som kommer in oftast har en bokad tid när de kommer ...

Thijs: Det beror på. Men nuförtiden när någon är inne i vår butik vill de ha något. Så våra säljare måste vara tydliga med detta, ge dem goda råd, ge dem en bra känsla och kanske vill de se det nu eller i morgon. Något sånt. Men ja. Vi är inte en butik.

Lex: Det är en destination

Thijs: Vi är en destinationsbutik.

Julie: People are not happening past in the same way. They know about you and they look for you. And they find you, obviously.

Råd till andra

Julie: Varje franchise har sin egen historia, men alla kan ha nytta av några goda råd. Så vi frågade Thijs och Lex vilka råd de skulle ge till alla som funderar på att öppna en egen Kvik-butik.

Vilka råd skulle ni ge till någon som funderar på att skaffa en Kvik-franchise?

Thijs: Det kan vara väldigt trevligt. Du kan få din egen butik. Man är väldigt stolt, men det är mycket. Så tro inte att det blir lätt. Om du gör det måste du göra det rätt och ge allt.

Julie: Och du måste ge allt.

Thijs: Ge allt eller gör det inte, för det är mycket. Det är mycket som måste göras, ja. Om du inte har koll på det kan du snabbt gå under. Så du måste vara på topp. Så gör det till 120 procent eller gör det inte alls. Det är mina råd.

Julie: Men man måste inte nödvändigtvis ha en bakgrund inom kök. Det har ni bevisat. 

Thijs: Nej. Men man kan lära sig allt.

Julie: To help you learn everything you need, we have an extensive training program under Kvik Academy, as well as Retail Consultants who come out to your store regularly in the first months of your business to ensure that you get a good start. 

All nödvändig utbildning

Julie: Kvik Academy lär ut allt från grunden, från alla våra IT-system och säljteknik, till ett speciellt 12-månaders intensivprogram efter ett år för franchisetagare och butikschefer, som vi kallar NEFOS. Under programmet samlas vår VD, försäljningschefer, Kvik Academy och ekonomiavdelningen för att ge franchisetagare bra utbildning inom försäljning, ekonomi, backoffice och ledarskap. Det är ett tufft program som avslutas med en prov. Thijs och Lex har själva genomgått programmet, och en av de stora fördelarna enligt dem, är det nätverk detta ger dem inom Kvik.

Thijs: I början bokar butikskonsulenten in möten med oss för att lära oss saker. Kvik har ett helt utbildningsprogram. Vi gick även NEFOS-utbildningen för franchisetagare. Den är på ett år och (-) NEFOS-utbildningen lär dig mer om bakgrund, ekonomi och så vidare. Där bygger du också ut ditt nätverk med dina kollegor, inte bara i Nederländerna utan även i Belgien, Spanien, Danmark. Så det är väldigt bra för ditt nätverk. Det finns säljträning. Det finns backoffice-utbildningar. Ekonomiutbildningar. Så det håller dig på topp.

Julie: Jag har hört att du har ett litet nätverk av killar här i Nederländerna, så att du kan ringa och felsöka med folk som förstår vad du står inför.

Thijs: Ja. Vi har en liten grupp. Ja. Det är fyra killar som också är på samma nivå som oss. Vi har haft kontakt i fyra år, så vi har kommit en bit på vägen. Och Zandaam gjorde sin praktik här hos oss, och han har i sin tur sitt eget nätverk av butiker sedan ett år tillbaka, för att få feedback, för att utbyta kunskaper, för att diskutera vad man gör, hur man gör det och så vidare. Att ge tips. Tips och tricks.

Julie: Ni praktiserade ett tag i en butik innan er butik öppnade, och fick utbildning i en butik. Har ni gjort detsamma för en ny butik?

Thijs: Ja. Det har vi. Ja. Kvik Zandaam var här. Och Leeuwarden var här. Två butiker.

Julie: Så bägge kom och fick sin utbildning här.

Thijs: De fick lära sig av de bästa. [laughter]

Julie: Obviously.

Är du själv redo att säga ja till köket?

Är du själv redo att säga ja till köket? 

En Kvik-franchise ger dig alla fördelar med ett eget företag där du kan vara din egen chef, men med ett väldigt starkt företag i ryggen. Vi erbjuder ett överlägset supportpaket till våra franchisetagare, inklusive hjälp att välja rätt lokal, juridisk rådgivning, hjälp med din affärsplan, butikslayout och inredning av utställning och lager.

Dessutom erbjuder vi redovisningstjänster som controlling och daglig affärsuppföljning, samt hjälp med anställning och rekrytering av personal. Innan du öppnar får du genomgå ett omfattande utbildningsprogram, inklusive minst en månads praktik i en Kvik-butik. Dessutom erbjuder vi stöd från våra butikskonsulter, vilket ger dig en riktigt bra start. Vår marknadsföring ser till att du har mötesbokningar redan på öppningsdagen. 

Och vi kan inte låta bli att rekommendera ytterligare ett avsnitt av den underbara podden Your Mama’s Kitchen. Den här gången medverkar musikern och låtskrivaren Jeff Tweedy från bandet Wilco. Det visar sig att Jeffs mamma var köksdesigner och själv sålde kök, så avsnittet är helt i vår smak. Du hittar den på Spotify eller andra ställen där du lyssnar på poddar.

Tack för att du lyssnade!

Ansök redan i dag.

Medverkande i det här avsnittet

Thijs Kaptein

Delägare, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Lex Kaptein

Delägare, Kvik Heerhugowaard & Kvik Hoorn

Julie Broberg

Poddvärd, The Sociable Kitchen®-podden